Workshop het Buitenkoor:

Ons koortje bestond uit ca. acht vrouwen die de uitvoering hebben verzorgd van twee liedjes, t. w. een Surinaams botenlied en een Mongools lied die als thema ‘vriendschap’ hadden. De liedjes waren door onze dirigente Helga Kruse gekozen, maar tijdens een aantal ochtend-repetities in het park, kwamen wij gezamelijk tot het uiteindelijk resultaat (d.w.z. hoe wij de liedjes moesten zingen). In de haven waar de boot stond en waarin mensen zaten (tijdens de uitvoering), zongen wij een dynamisch botenlied met eerst een improvisatie (het nabootsen van de roeiersgeluiden en het stokkenspel) en daarna het lied zelf, eerst met z’n allen en dan in canon. Het geluid stierf daarna langzaam weg, meegenomen door de zangeressen die in het hoge gras verdwenen, op weg naar de volgende bestemming – de yurt.

Het yurtlied kwam uit de stilte, de mensen zaten binnen, wij, onopgemerkt, buiten. Het begon met het nabootsen van de geluiden van een steppewind, door ieder van ons op eigen manier. De wind ging over in de typisch mongoolse klanken, waarna het lied begon. Het zingen van dit uiterst gevoelig lied in de buitenlucht was voor mij een bijzondere ervaring. Juist de combinatie van de natuur, de schemering, het kunstwerk waar wij voor zaten, versterkte enorm de zeggingskracht van het lied en gaf ons extra inspiratie om het zo gevoelig mogelijk te vertolken. Samenvattend, het zingen in de natuur en zo onze bijdrage leveren aan dit interessanet kunstproject, vond ik bijzonder stimulerend en prettig. Het voelde alsof de ons omringende natuur en de sfeer van het kunstprojekt een extra dimensie gaven aan de uitvoering van onze liedjes.

Jadwiga Pol-Tyszkiewic

Workshop ‘bouwen met wilgentakken en de vier windrichtingen’ aan beleidsmedewerkers Cultuur Gemeente Leiden (20 september 2006):

De weg is het doel, dank je voor het buigzame uurtje.

Paul Jonas.

Een groot weiland en wilgentakken, je kunt alle kanten op. Het hout geeft de richting aan, maar wil je dat ook?

Lucie Leene.

Prachtig weer, boeiende verhalen, inspirerende muziek en……. bouwen maar. Rondlopen, bekijken, aarde, takken, wind. Een boeiend, bindend gebeuren.

Marja van de Weijden.

Ineens sta je daar, te midden van creaties van wilgentakken. Leegte in je hoofd; wat, waar en waarom? Maar langzaam krijg je ideeën, je wilt wat neerzetten. Wat jammer om alweer op te houden.

Marlieke van der Lelij.

Geen willige wilgentakken doch stevige maar breekbare strepen als poort naar het Oosten waar muziek in zit.

Marianne van der Vlugt.

Workshop ‘Boten bouwen’ aan kinderen en ouders van het Rijnlands Architectuur Platvorm  (9 november 2006):

Vandaag mooie boten gebouwd in de regen. We vonden het heel erg leuk: lekker buiten! Lekker bouwen, knopen, vlechten en vooral samen!!!!!

Eugenie, Maarten, Joost.

Vandaag was het heel leuk op 2006.9.11 Ik had heel hard gewerkt, het was leuk om een boot te maken.

M. Peters.

Workshop ‘Slang bouwen’ aan kinderen en ouders van de Reigersbosgroep (25 november 2006):

Eindelijk zelf mee gebouwd aan de Salix Slinger. Wat ging het hard. En het werd een slang met bochten. Goede samenwerking in de groep. Het wordt steeds meer en mooier.Ik ga met de nieuwe kaarten ook weer reclame maken.

Marian Kathmann.

Wilgentakken, wilgentakken, slinger, slinger, slinger. Mooie luchten, enthousiaste mensen, wind, veel wind. Het was een eerste ervaring, leuk, zeker voor herhaling vatbaar!

Liesbeth Lindeboom.

De wind was fanatiek, maar de Reigersbosgroep ook! Van een platte wei naar een T-kruisweg van wilgen. Organisch groeit er niet eens chaos maar iets met structuur. Ik snap weer wat meer van mierennesten.

Bep van Houten.

Wilgen/Salix taken planten in de kleïge bodem, nu nog droog zwierend in de krachtige wind. We vlechten er dunne wilgentakken tussen zodat alles vast en stevig en mooi staat. Leuk om zo met elkaar bezig te zijn, ik ben benieuwd hoe het gaat worden vooral als het straks in het voorjaar gaat uitlopen. Ik wens iedereen veel bouwplezier, ik vond het top.

Elisabeth Barnhoorn. en ik ook Richard Barnhoorn, 12 jaar.

Blauw is van de lucht

Geel is van de zon

De spagetty slierten wapperen

Met de wind in de zon.

Blauw, blauw hemels blauw

Lange spagetty slierten ik hou van jou

Buiten blaast de herfstwind wie de meeste blaadjes vind.

Bruin, rood en geel het zijn er best wel veel.

(salix = spagetty sliert)

Joyce Barnhoorn 9 jaar.

Workshop ‘Huisjes bouwen’ aan kinderen en ouders van het Rijnlands Architectuur Platvorm (3 juni 2007):

Om 11.00 eerst een stukje grond zoeken……waar gaan we onze hut bouwen? Het ene kind wilde een indianenhut, de ander een ridderhut. Hoe dan ook, het zou een mooie hut worden. Om 12.00 uur begon het al op iets te lijken. Er zat een vorm in, een deur, een puntdak, kortom…… een beginnende hut. Om 13.00 uur zijn we gestopt en na 2 uur stond er warempel…. Een HUT!! En wat voor één! Overal om je heen stonden de mooiste creaties…. Net een dorp! Het was super om te doen (vooral voor de ouders). Bedankt voor de organisatie en hopelijk staat ons ’dorp’  er volgend jaar nog!

5 Kinderen met hun 4 ouders uit Den Haag.

Workshop ‘Ideeën schetsen’ aan de Soroptimistenclub Leiden e.o. (16 juni 2007):

18 vrouw sterk hingen we aan de lippen van Ludy Feyen, voor de meesten van ons nog onbekend. Ze legde haar achtergrond/opleiding uit en vertelde vooral over het project in Cronesteyn. Toch moesten we zelf ook aan de bak, tekenen bij het voorgelezen verhaal en onze eigen tekening uitleggen. Tenslotte een wandeling over het Salixterrein langs de kunstproducten. Ludy, hartelijk dank namens onze hele club, we waren heel erg enthousiast.

Ingrid Moerman.

Workshop ‘Beelden maken’ en ‘Diner Idée’ open inschrijving (19 juni 2007):

Bedankt voor de creatieve, spontane middag, ideeën, nieuwe mensen, andere kijk naar het leven en onze maatschappij.

Elena Boroskova.

Workshop ‘Vaandels maken van vilt en wilgentakken’ aan het onderwijzersteam van b.o. Telderschool (11 januari 2008):

In de regen richting Cronesteyn, maar dat maakt niet uit. Het team gaat aan de slag met de vier elementen: lucht, water, aarde en vuur. Een aantal van ons maakt vaandels van vilt, anderen maken de elementen van wilgentenen. Hard werken, maar een geweldig resultaat: 4 wapperende vaandels. Samenwerkend komen tot een prachtig luchtvaandel.

Myra.

Lekker aards, net een trolletje.

Santje.

Heerlijk buiten verwarmend aan vurige vlammen.

Janneke.

Geweldig om van wol, water en zeep zoiets moois te maken.

Dagmar.

Een leuk teamwork met een super resultaat. Ik kom terug met de kids.

Marco.

Een hele nieuwe ervaring was het voor mij om samen met collega’s de ‘handen uit de mouwen’ te steken en te werken met natuurlijke materialen.

Agnes.

Samen tot één eindresultaat!

Babette.

Atelier ‘Yurt vilten’, open voor iedereen (17 en 18 mei 2008):

Lekker stampen! En verder ook heel gezellig, alleen stinken m’n handen nu wel heel erg.

Siri.

Met elkaar zo iets maken, op zo’n prachtige plek is fantastisch.

Marianne.

‘Breien met water en zeep’ noemt mijn dochter dit. Maar zó mooi zou het in je eentje nooit worden.

Barbara.

Heerlijk….Wind en zon, samen zijn, het stroomt en is.

Stephanie.

Wat een heerlijke bedrijvigheid op deze mooie plek! Ziet er spannend uit en inspirerend. Succes en ik blijf graag op de hoogte.

Jacowies.

Over de voorstelling (19, 20, 21 juni 2008) :

Mooi om mee te maken hoe zo’n voorstelling tot stand komt. Hoe de ideeën ontstaan, hoe scenes op elkaar worden afgestemd en hoe iedereen zijn eigen inbreng heeft.

Els Cramwinckel.

Ideeën krijgen een plan, krijgen een product onder wolken, met wind en soms zon, altijd met Ludy. Mooi!

Diny van Est.

De rode draad is écht het leukste onderdeel!

Siri (van de rode draad).