Salix Slinger

Salix Slinger: kunst-en natuurproject in polderpark Cronesteijn Leiden, 2006-2008

In het eerste jaar heeft dit kunst- en natuurproject vele mensen weten te betrekken bij de bouw van diverse objecten van wilgentakken, zoals poorten, boten, een slang en diverse uitvoeringen van hutten. Van de wethouder van cultuur met zijn ambtenaren tot de naschoolse opvang, zijn er groepen aan de slag geweest op het terrein naast het Bezoekerscentrum Reigersbos. Artistiek leider en kunstenaar Ludy Feyen bouwde samen met collega Karel Das aan het kunstwerk ‘Hemelontvanger’ en aan overige natuurlijke bouwelementen op het terrein.

In het tweede jaar kwam de samenwerking tussen de diverse kunstdisciplines als beeld, theater en muziek die leidde tot de eindpresentatie in de vorm van drie voorstellingen rond Midzomernacht 21 juni 2008.

Gedurende het project zijn vele kunstvormen aan de orde geweest:  wilgen bouwkunst, theater, viltkunst, muziek en dans, natuurklanken. Met verschillende werkvormen als ontwerpateliers, workshops, voorstellingsavonden. En met diverse doelgroepen: scholen, buurtbewoners, terreinbeheerders en  beleidsmakers bij de gemeente, bewoners en bewonersverenigingen.

In totaal hebben 35 workshops plaatsgevonden met bijna 1000 deelnemers, 9 ateliers met 100 deelnemers, 3 voorstellingsavonden met 265 bezoekers, en vele passanten gedurende de hele looptijd van het project.

Het project zelf is beëindigd en teruggebracht in de natuur, de indrukken en inzichten blijven achter in de herinnering van de vele deelnemers. Naar aanleiding van het project is een brochure en DVD uitgekomen: ISBN/EAN 978-90-9023557-8.

Een brochure en DVD van het project inclusief voorstelling is te bestellen bij Stichting Salix door het invullen van uw adresgegevens en het overmaken van 12,50 euro op banknummer 129603333,  ten name van Stichting Salix,  Zoeterwoude.

Met dank aan:

Marian Kathmann – NME Leiden