Historische tuinen Matilo

IMG_5178 IMG_6645 IMG_7091 IMG_7182 IMG_7187 Sinds 2014 is Stichting Salix samen met Prae archeologie en bewoners uit de wijk actief met het realiseren van 2 historische tuinen in park Matilo. In de Romeinse tuin, aangelegd met bakken van gevlochten wilgentakken, staan bloemen en kruiden die de Romeinen kenden en mee naar de Lage Landen namen. De afmetingen van de bakken en de paden zijn gebaseerd op de Romeinse pedes=voet en zijn rechthoekig van vorm. In het centrale midden is een erker met daarin een beeld van een godin, ook van wilg.

De Kloostertuin is geinspireerd op tuinen van het Magaretha convent; een klooster net buiten Leiden dat in de 15e/16e eeuw gevestigd was op de plek waar nu Park Matilo is aangelegd.

Zie ook www.prae.biz/park matilo

De Historische tuinen zijn mogelijk gemaakt met financiële bijdragen van Gemeente Leiden, Fonds1818, het WOZFonds, H.LDrucker fonds, Prins Berhard Cultuurfonds, Gravin van Bylandt Fonds.

We bedanken ook de sponsoring van Weleda (planten), Nol van den Burg (aanleg wel en zonnepaneel), Gebr. den Hollander en Frida van der Poel (dakpannen).