Klankschip

Klankschip is een project naar aanleiding van een ontwerp van Ludy Feyen
in opdracht van Kunstpodium de Leegte Nieuwolda ism Stichting Salix.

Van augustus 2009 tot voorjaar 2010 vond in Nieuwolda en omgeving het project Klank van water plaats. Aan Ludy Feyen werd gevraagd een onderdeel te bedenken op het land van Kunstpodium de Leegte waarbij scholen en mensen van diverse leeftijden bij betrokken konden worden.Tevens werd de Stichting partner van het project en vroeg subsidie aan bij het VSB Groningen en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Gestart werd in september 2009 met ontwerp workshops van het klankschip door een groep kinderen/jongeren en hun ouders. Gedurende twee weekenden en in tussenliggende tijd is er aan het schip gebouwd, met assistentie van Bert Rijcken van Kunstpodium de Leegte. Op twee basisscholen in de omgeving zijn workshops klankhout maken en bespelen gegeven. Acteur/muzikant Hans Elbers heeft gedurende het project de workshops Klank verzorgd, die gegeven zijn aan leerlingen van de twee basisscholen en leerlingen van de muziek/theaterschool. Verhalen van ouderen uit Nieuwolda hebben als basis gediend voor de voorstelling van de kinderen.

Een presentatie van Klankschip vond plaats olv dramaturg Jaap De Graaf tijdens de manifestatie Klank van water in Nieuwolda september 2009 en later tijdens Verhaal halen december 2009.

Een slotpresentatie in de vorm van een klankspel olv Hans Elbersen werd gehouden op 18 april 2010 in Beerta.  Ruim 100 deelnemers deden aan Klankschip mee.